Business coaching proces

 

Stap 1: Breng een business coaching overeenkomst tot stand.

Business coaching voor talentontwikkeling in het bedrijfsleven omvat actieve communicatie tussen de coach, de coachende deelnemer en de stakeholders. Daarom worden de voorwaarden van het coachingcontract, de overeenkomst en de richtlijnen vanaf het begin afgesproken. Op dit punt gebeuren twee dingen:

  • We creëren commitment van de organisatie en van de persoon die gecoacht gaat worden zodat duidelijke richtlijnen voor beide partners begrepen worden.
  • We bespreken het belang van vertrouwelijkheid in de coachingrelatie. De informatie die wordt gedeeld tussen coach en coachende deelnemer moet privé blijven. De coach tekent een geheimhoudingsverklaring.

 

Stap 2: Bepaal de belangrijkste belanghebbenden.

De belanghebbenden worden geïdentificeerd en er wordt duidelijke overeenstemming bereikt over de voortdurende ondersteuning van het coachingprogramma. De belangrijkste belanghebbenden kunnen afkomstig zijn van de afdeling Human Resources, het senior management, de directe manager van de deelnemer of de sponsor. Deze belanghebbenden zullen:

  • Toon publieke steun voor het coachingprogramma
  • Begrijp hun specifieke rollen in de coachingopdracht.
  • Wees extra alert op de groei en talentontwikkeling van de coachende deelnemer.
  • Wees actief betrokken en toon betrokkenheid bij het coachingstraject, de coach en de deelnemer.

 

Stap 3: Verzamel beoordelingsgegevens en feedback.

Het verzamelen van informatie omvat het verzamelen van feedback van de coachende deelnemer, sponsors, 360-graden data en prestatiebeoordelingen. Dit uitgebreide proces zal helpen bij het ontwerpen van een ontwikkelingsplan dat is aangepast aan die specifieke leidinggevende. Informatie wordt verzameld van:

  • Bestaande en eerdere prestatiebeoordelingen.
  • Interviews met de belangrijkste belanghebbenden, directe ondergeschikten, supervisors, directe baas, collega’s en personeelsafdeling
  • Aangepaste 360-graden feedbackgesprekken (met de manager van de deelnemer, het senior management, directe ondergeschikten en / of collega’s).
  • Schaduwen en observeren van de leider in zijn / haar werkomgeving.
  • Welkomstpakket van de coach ingevuld door de deelnemer. Dit omvat vragen die zijn ontworpen om hem / haar beter te begrijpen, inclusief doelen, doelstellingen, verwachtingen, loopbaangeschiedenis.

 

Stap 4: Identificeer de doelstellingen van bedrijfscoaching.

We identificeren de belangrijkste doelstellingen en specifieke prestatiedoelen voor de coachingrelatie. Er wordt een meetbaar actieplan opgesteld waarin de belangrijkste gedragingen worden geïdentificeerd die moeten worden veranderd en de specifieke metrieken worden geschetst die moeten worden bereikt. Het ontwerpen van doelstellingen en maatstaven in deze fase zorgt ervoor dat de voordelen duidelijk worden behaald en dat het rendement op de investering bekend is. Dit doen we door:

  • Identificatie van de drie doelstellingen met de hoogste prioriteit.
  • Een concreet, meetbaar, resultaatgericht actieplan ontwikkelen.
  • Afspraken maken over verwachtingen, toezeggingen, tijdlijnen, spelregels en afstemming van doelen en doelstellingen.

 

Stap 5: voer het actieplan uit.

In deze fase implementeren we de benodigde acties en gedragsveranderingen zodat de gewenste resultaten worden behaald.

  • De business coach zorgt voor de nodige ondersteuning door middel van formele coachingsessies en dagelijkse e-mail check-ins tussen de geplande telefonische sessies.
  • De coachende deelnemer besteedt tijd aan de afgesproken opdrachten en actiepunten.
  • Werkgevers en / of key stakeholders worden waar nodig betrokken en worden op de hoogte gehouden van de voortgang.
  • De coachende deelnemer vult na elke sessie een postcoachingsformulier in om richting, duidelijkheid van handelen en vervolgstappen te vergemakkelijken. Deze post-coachingformulieren bieden een uitstekende methode om de waarde en voordelen van het coachingprogramma bij te houden.

 

Stap 6: geef progressieve beoordeling en feedback.

Maandelijks vindt een informele review van het coachingproces plaats. De coachende deelnemer komt samen met zijn / haar leidinggevende om:

  • Deel de voortgang, schets gebieden die nog verbeterd moeten worden en vraag om ondersteuning.
  • Krijg feedback van de manager en bespreek oplossingen om de coachingdoelstellingen te bereiken.
  • Geef feedback over het coachingstraject en het succes met de coach.

Volledige informele beoordelingen vinden plaats tijdens de derde en zesde maand. Tijdens deze informele beoordelingen wordt feedback verzameld uit vervolggesprekken met de belangrijkste belanghebbenden om te bepalen welke veranderingen hebben plaatsgevonden en wat nog moet worden verbeterd.

https://margreetjonker.nl/