|
Het is is vandaag de dag echt een werkelijke trend geworden. Bedrijven die een reorganisatie starten om op deze manier hun omzet te kunnen vergroten. Een reorganisatie betekent schoon schip maken binnen de organisatie. Reorganisaties zijn er vaak omdat het bedrijf financieel in zwaar weer zit. Daarnaast gebeurt het ook wel eens dat functies binnen bedrijven overbodig zijn geworden. Hierop dient dus bezuinigd te worden in dat geval. De functies die verdwijnen hebben uiteraard veel invloed op de werknemers. Het is spijtig voor die werknemers, maar vaak wel zo dat een nieuwe organisatiestructuur veel bijdraagt aan het behalen van meer winst.
Wanneer het bedrijf verandert van structuur krijg je over het algemeen altijd te maken met verschillende meningen hierover binnen het bedrijf. Sommige meningen zijn positief en sommigen zijn daarentegen weer negatief over het beleid van de organisatie. Verandering kan vaak een positieve invloed op mensen hebben omdat mensen op deze manier uit een bepaalde sleur gehaald kunnen worden. Dit heeft een positieve invloed op de werkvloer en ook op de rest van de stakeholders. Natuurlijk heb je ook te maken met mensen die niet blij worden van de reorganisatie of mensen die gegarandeerd hun baan kwijt raken. Het kan daarom waardevol zijn om een MTO te doen. Met een MTO kan jij goed de algemene opinie over de gang van zaken binnen de organisatie meten. Voor de mensen waar je niet mee verder wil kan je een outplacement traject opzetten zodat zij geen negatieve invloed op het bedrijf kunnen uitoefenen.
Er zijn dus erg veel dingen die komen kijken bij een reorganisatie binnen je organisatie. Zo’n reorganisatie heeft gewoonweg een hele grote invloed op de toekomsten van je werknemers. Veel werknemers zullen ontevreden worden en anderen zijn juist heel blij met de veranderende gang van zaken. Beoordeel als werkgever daarom goed of het voor jouw organisatie voordelig zal uitvallen om een reorganisatie te laten plaatsvinden.
|
| https://carrierepoort.nl/ |
Veelgestelde vragen
Wat is het doel van een reorganisatie?▼
Een reorganisatie heeft als doel de organisatie efficiënter in te richten, de omzet te vergroten en winst te behalen. Dit gebeurt vaak door overtollige functies te elimineren en de bedrijfsstructuur aan te passen.
Waarom starten bedrijven een reorganisatie?▼
Bedrijven starten een reorganisatie wanneer ze financieel in zwaar weer zitten, overtollige functies hebben of hun marktpositie willen versterken. Het is een manier om schoon schip te maken en competitief te blijven.
Wat is een MTO en waarom is dit belangrijk bij reorganisatie?▼
Een MTO (Medezeggenschap) is een onderzoek naar de algemene opinie van werknemers over reorganisatieplannen. Dit helpt werkgevers de mening van medewerkers goed in kaart te brengen voordat wijzigingen doorgevoerd worden.
Hoe gaat een bedrijf om met werknemers die hun baan verliezen?▼
Voor werknemers die hun baan verliezen kan een outplacement traject worden opgezet. Dit biedt ondersteuning en voorkómt dat ontevreden medewerkers negatieve invloed op het bedrijf hebben.
Wat zijn de gevolgen van een reorganisatie voor werknemers?▼
Een reorganisatie heeft grote invloed op werknemers. Sommigen zien het als positieve verandering die hen uit de sleur haalt, terwijl anderen ontevreden worden, vooral als hun functie verdwijnt.















