Als eigenaar van een bedrijf is het bijhouden van de administratie misschien wel een van de minst opwindende taken die je moet uitvoeren. Toch is het bijhouden van een overzichtelijke administratie van vitaal belang voor het succes van je onderneming. In dit blog bespreken we waarom het belangrijk is om de administratie van je bedrijf bij te houden en geven we enkele handige tips om dit zo efficiënt mogelijk te doen. Waarom is het bijhouden van de administratie belangrijk?Het bijhouden van de administratie van je bedrijf is van vitaal belang om verschillende redenen. Allereerst is een overzichtelijke administratie noodzakelijk voor het voldoen aan de wettelijke eisen van de belastingdienst. Het is verplicht om een administratie bij te houden die voldoet aan de eisen van de belastingdienst, zoals het bewaren van facturen en bonnen. Een goede administratie kan je dan ook veel tijd en moeite besparen bij de jaarlijkse belastingaangifte. Een tweede belangrijke reden om de administratie van je bedrijf bij te houden is dat: het je inzicht geeft in de financiële gezondheid van je bedrijf. Door het bijhouden van de inkomsten en uitgaven krijg je een goed beeld van de winst-en-verliesrekening van je bedrijf en kun je eventuele problemen tijdig signaleren en aanpakken. Je bedrijf moet voldoen aan wettelijke eisen: Als ondernemer ben je verplicht om een goede administratie bij te houden. Je moet bijvoorbeeld facturen bewaren, de jaarrekening opstellen en aangifte doen van de omzetbelasting. Als je administratie niet op orde is, loop je het risico op boetes en naheffingen van de belastingdienst. Beslissingen nemen op basis van feiten: Een goede administratie helpt je bij het nemen van belangrijke beslissingen. Bijvoorbeeld over investeringen, personeelsbeleid en prijsbeleid. Op basis van de cijfers kun je bepalen of een investering rendabel is en of je personeel moet aannemen of juist moet ontslaan. Ook kun je op basis van de cijfers bepalen of je je prijzen moet verhogen of juist moet verlagen. Uitbesteden of zelf de administratie doen?Als bedrijf kun je er voor kiezen om je administratie uit te besteden. In sommige gevallen is dit een slimme keuze. Er zijn bepaalde onderdelen in de administratie die je makkelijk zelf kunt doen met hulp van programma’s hiermee bespaar je kosten van het uitbesteden. De keuze: administratie zelf doen of uitbesteden is dan ook voor ieder bedrijf anders. Ga na wat voor jouw bedrijf de beste keuze is. Hopelijk weet je na het lezen van deze blog waar je op moet letten bij administratie van bedrijven. Zorg ervoor dat de administratie op orde is of je het nu zelf doet of uitbesteed. Indien de administratie niet is gedaan of niet op de juiste manier, dan kan het ernstige gevolgen hebben voor je bedrijf. |
