Motorontwikkelingen uitgelegd door de autodealer uit Etten-Leur

Motorontwikkelingen uitgelegd door de autodealer uit Etten-Leur

De druk om de gestelde milieueisen uit het akkoord van Parijs te halen loopt steeds verder op. Dit akkoord is er vooral op gericht om de CO2 uitstoot verder terug te dringen. In de autobranche heeft dit akkoord, en de aanloop daar naartoe, geleid tot een wedloop om vooral kleinere, zuinigere motoren voor auto’s te bouwen. Klinkt goed toch? Een kleine, zuinige motor die toch behoorlijk wat vermogen levert? Er zitten een paar kanttekeningen aan. Autodealer MV Motive uit Etten-Leur legt het je uit.

Autodealer Etten-Leur: ‘Nederlanders kiezen massaal voor kleine motoren’

Op de achterkant van steeds meer auto’s prijken tegenwoordig woorden als ‘ Bluemotion’ of ‘ Ecoboost’. Maar wat betekent dat nu eigenlijk? Heel eerlijk, niet zoveel. Het zijn marketingtermen om een trend mee te beschrijven. De grootte van een motor is gebaseerd op de inhoud van de cilinders. Zo kom je vaak de toevoeging 1.0, 2.5 of 1.4 liter tegen wanneer je een auto opzoekt. In de regel is een motor met meer inhoud krachtiger maar minder zuinig. Met de verstopte wegen, hoge brandstofprijzen en beperkte ruimte in Nederland kiezen mensen daarom massaal voor kleinere auto’s met zuinigere motoren.

1.0  EcoBoost motor van Ford favoriet

Uitgerekend Ford, ook bekend van de ruim 2 ton zware F150 met 3.5 liter motor, loopt voorop in de ontwikkeling van zuinige, kleine motoren. De 1.0 EcoBoost motor van Ford komt in drie varianten met 100, 125 of 140 pk. Dat is erg veel voor een dergelijk klein motortje. In maar liefst driekwart van de gevallen kiezen Fordrijders voor een kleine motor. Naast Ford heeft ook Volkswagen een kleine driecilindermotor ontwikkeld die verkrijgbaar is bij de Golf en Polo modellen. Deze motor wordt ook toegepast in de SEAT Ibiza en Leon.

Kanttekening kleine ‘zuinige’ motoren

Letterlijk geen vuiltje aan de lucht zou je denken. Toch zijn kleine motoren zoals ze nu gebouwd worden niet zaligmakend. Wat er namelijk gebeurt is dat het motorblok kleiner gemaakt wordt. Normaal gesproken gaat dit ten koste van het vermogen dat de motor kan leveren, oftewel minder pk’s. Dat wordt opgelost door deze motoren uit te rusten met turbo’s en EGR’s. Deze krikken het vermogen flink op, tot wel 100 pk per liter! Het nadeel is dat deze toevoegingen er ook voor zorgen dat de motor sneller kapot gaat. De motor moet harder werken wat meer slijtage tot gevolg heeft. In sommige gevallen is het motorblok al binnen tien jaar versleten, terwijl je oudere ‘atmosferische’ auto’s na 20 jaar nog steeds vrolijk rond ziet tuffen.

Wel of niet doen? Vraag om advies

MV Motive is gespecialiseerd in de in- en verkoop van occasions tot 12 jaar oud. Vanuit de autodealer in Etten-Leur kunnen ze je uitstekend advies geven op basis van meer dan 20 jaar ervaring. Of een kleine motor met een zogenoemd ‘downsize’ blok geschikt is, hangt af van je rijgedrag en wensen. Bespreek deze met de autodealer en ga samen op zoek naar een geschikte occasion die hierbij aansluit. MV Motive is namelijk niet alleen autodealer maar treedt vanuit Etten-Leur ook op als automakelaar, waarbij het uitgebreide netwerk wordt ingezet om jou de auto te bezorgen die je wilt. Ga vooral langs, bekijk het huidige occasionaanbod op de website of bel als je vragen hebt.