Stresssymptomen, tekens en oorzaken

In de snelle wereld van vandaag komt chronische stress vaak voor waarbij je lichaam en geest een hoge prijs moeten betalen. Leer in dit artikel overmatige stress te herkennen en weet dan ook wat je eraan kunt doen. Voor meer informatie neem gerust ok een kijkje hier over stress leren herkennen.

Wat is stress?

Stress is de manier waarop je lichaam reageert op elke vorm van vraag of bedreiging. Wanneer je gevaar voelt, of het nu echt is of ingebeeld, schiet de verdediging van het lichaam in de hoogste versnelling. Dit automatische proces dat bekend staat als de “vecht-of-vlucht” reactie of de “stressrespons” is vanuit onze evolutie ontstaan.

De stressreactie is de manier waarop het lichaam je beschermt. Als je goed werkt, helpt het je om gefocust, energiek en alert te blijven. In noodsituaties kan stress uw leven redden, waardoor u bijvoorbeeld extra kracht krijgt om uzelf te verdedigen of op de rem wordt getrapt om een auto-ongeluk te voorkomen.

Stress kan u ook helpen om uitdagingen aan te gaan. Het houdt u scherp tijdens een presentatie op het werk, scherpt uw concentratie aan wanneer u de wedstrijd wilt winnen, of brengt u naar extreme prestaties tijdens een examen. Maar voorbij een bepaald punt is stress niet langer nuttig en begint het grote schade toe te brengen aan je gezondheid, je humeur, je productiviteit, je relaties en je levenskwaliteit.

Als u zich vaak uitgeput en overweldigd voelt, is het tijd om actie te ondernemen om uw zenuwstelsel weer in balans te brengen. U kunt uzelf beschermen, en uw manier van denken en voelen verbeteren, door te leren hoe u de tekenen en symptomen van chronische stress kunt herkennen en stappen te ondernemen om de schadelijke effecten ervan te verminderen.

Gevechts- of vluchtreactie: wat gebeurt er in het lichaam?

Wanneer u zich bedreigd voelt, reageert uw zenuwstelsel door een vloed van stresshormonen, waaronder adrenaline en cortisol, vrij te geven die het lichaam in de hoogste stand zet voor noodmaatregelen. Uw hart bonst sneller, spieren worden strakker, de bloeddruk stijgt, de ademhaling versnelt en uw zintuigen worden scherper. Deze fysieke veranderingen verhogen je kracht en uithoudingsvermogen, versnellen je reactietijd en verbeteren je focus, zodat je kunt vechten of vluchten voor het gevaar dat je bedreigt.

De gevolgen van chronische stress

Je zenuwstelsel is niet erg goed in het maken van onderscheid tussen emotionele en fysieke bedreigingen. Als je super gestrest bent over een ruzie met een vriend, een deadline voor je werk, of een berg rekeningen, kan je lichaam net zo sterk reageren als wanneer je met een echte levens-of-dood situatie te maken hebt. En hoe meer je noodstresssysteem wordt geactiveerd, hoe makkelijker het te activeren is, waardoor het moeilijker uit te schakelen is.

Als je de neiging hebt om vaak gestrest te raken, zoals velen van ons in de veeleisende wereld van vandaag, kan je lichaam meestal in een verhoogde staat van stress verkeren. En dat kan leiden tot ernstige gezondheidsproblemen. Chronische stress verstoort bijna elk systeem in je lichaam. Het kan uw immuunsysteem onderdrukken, uw spijsverterings- en voortplantingssysteem verstoren, het risico op een hartaanval en een beroerte verhogen en het verouderingsproces versnellen. Het kan zelfs de hersenen opnieuw bedraden, waardoor je kwetsbaarder bent voor angst, depressie en andere geestelijke gezondheidsproblemen.

Gezondheidsproblemen veroorzaakt of verergerd door stress zijn onder andere:

  • Depressie en angst
  • Pijn van welke aard dan ook
  • Slaapproblemen
  • Auto-immuunziekten
  • Spijsverteringsproblemen
  • Huidaandoeningen zoals eczeem
  • Hartaandoening
  • Gewichtsproblemen
  • Reproductieve kwesties
  • Denk- en geheugenproblemen

Tekenen en symptomen van stressoverbelasting

Het gevaarlijkste aan stress is hoe gemakkelijk het je kan besluipen. Je raakt eraan gewend. Het begint vertrouwd te voelen, zelfs normaal. Je merkt niet hoeveel het je raakt, zelfs niet als het een zware tol eist. Daarom is het belangrijk om je bewust te zijn van de veelvoorkomende waarschuwingssignalen en symptomen van stressoverbelasting.

Cognitieve symptomen:

  • Geheugenproblemen
  • Onvermogen om zich te concentreren
  • Slecht oordeel
  • Alleen het negatieve zien
  • Angstige of racegedachten
  • Voortdurend zorgwekkend

Emotionele symptomen:

  • Depressie of algemeen ongeluk
  • Angst en onrust
  • Humeurigheid, geïrriteerdheid of woede
  • Overrompeld voelen
  • Eenzaamheid en isolement
  • Andere mentale of emotionele gezondheidsproblemen

Fysieke symptomen:

Pijnen

  • Diarree of constipatie
  • Misselijkheid, duizeligheid
  • Pijn op de borst, snelle hartslag
  • Verlies van geslachtsdrift
  • Frequente verkoudheid of griep

Gedragssymptomen:

  • Minder of meer eten
  • Te veel of te weinig slapen
  • Terugtrekken van anderen
  • Uitstel of verwaarlozing van verantwoordelijkheden
  • Het gebruik van alcohol, sigaretten of stimulerende middelen om te ontspannen
  • Nerveuze gewoontes (bijv. nagelbijten, ijsberen)

Voor nog meer informatie over stress kijk hier op de site van Ruud Meulenberg.