In de wereld zijn er ontzettend veel ondernemingen, waar de één extreem groot is is de anders slechts een klein winkeltje. Zo heb je bijvoorbeeld de lokale avondwinkel om de hoek, waar tegenover een filiaal van McDonalds staat. Het contrast tussen deze twee bedrijven is ontzettend groot, alhoewel het concept in principe hetzelfde is. Wat maakt het nou dat het ene bedrijf zo ontzettend groot is en de ander slechts een handjevol klanten bediend? Ten eerste betekent de grootte van een bedrijf niet altijd direct dat het bedrijf ook winstgevend is. Vaak hebben bedrijven een periode gehad waarin zij exponentieel zijn gegroeid, waarna ze zijn uit gaan breiden. Hierbij komen vaak nieuwe winkels en panden kijken, die op hun beurt ook allemaal kosten met zich meebrengen. Een goed voorbeeld van een groot bedrijf wat veel verlies lijdt is Tesla. Dit bedrijf begon de markt met erg veel winst maar momenteel zakt dit nogal terug. De kosten die het bedrijf maakt zijn simpelweg te hoog voor de omzet die het genereert. Wat een bedrijf zo succesvol maakt, zijn de beslissingen die er gaandeweg worden genomen wanneer het bedrijf voor kruispunten komt te staan. Hierbij zijn er een groot aantal factoren die meespelen. Zo kun je er voor kiezen op je salarisverwerking uitbesteden, wanneer je hier geen tijd voor hebt om het zelf te regelen. Een andere mogelijkheid is wanneer je je personeel niet in de hand hebt, een HR adviseur in te huren die hier mee kan helpen. Zo’n adviseur beschikt vaak over kennis die bij de eigenaar zelf niet aanwezig is. Deze expertise kan dan weer gebruikt worden om de medewerkers optimaal te motiveren om voor het bedrijf te werken. Bij dit soort beslissingen is het altijd verstandig om vanuit meerdere invalshoeken te bekijken wat het probleem nodig heeft. |
https://www.cbbs.nl/ |