Het is tegenwoordig heel eenvoudig om een webshop te beginnen. Je hoeft niet meer van scratch af aan een webwinkel te (laten) bouwen. Er zijn genoeg mogelijkheden om een shop via een platform aan te maken. En zelfs de handel via Marktplaats en Bol.com floreert nog steeds. Stenen winkels breiden zich steeds meer uit op internet. Het is een verlenging van hun huidige aanwezigheid in de winkelstraat. Maar daar zitten natuurlijk ook haken en ogen aan. Want hoe zit dat met het bijhouden van de voorraad op twee plekken tegelijk en hoe ga je om met het verzenden van de bestellingen die online binnenkomen? En de retouren? Het zijn allemaal dingen waar ondernemers van nu tegenaan lopen. Maar zelfs met een klein bedrijf kan je enorm groeien op internet en een succesvolle webshop in een nichemarkt – zoals die van kindersieraden – runnen. Webwinkel via platform (SAAS)Er zijn verschillende manieren om een standaard webwinkel te huren en aan te passen naar je eigen look en feel. Zo’n webshopaanbieder levert de software en jouw plekje op het internet. Belangrijke partijen op dit moment zijn:
Zo’n webwinkel huur je per maand en kan je klein beginnen om uit te proberen hoe het voor jouw bedrijf aanslaat. Zo hoef je geen grote investeringen te doen en kan je het geleidelijk uitbouwen. Je plaatst er je artikelen in, schrijft per product een uitgebreide omschrijving en zorgt voor mooie foto’s. Verplaats je in je klant als je de teksten schrijft. Waar zijn zij naar op zoek, wat is de oplossing die dit artikel ze biedt? Vergeet daarbij ook niet om uit te zoeken op welke zoekwoorden mensen op Google zoeken wanneer je op zoek zijn naar dit product. Het voordeel van een kant-en-klare shop is dat je weinig te maken hebt met de technische achtergrond. Deze partijen gaan met hun tijd mee en maken steeds aanpassingen aan hun software. Daarbij hebben ze een helpdesk waar je terecht kan voor al je vragen. Je hoeft alleen te zorgen voor de content (de inhoud en de afbeeldingen) en de look and feel. Dat betekent dat je de kleuren en fonts afstemt op je eigen huisstijl. Wil je echt iets specifieks, dan kunnen ontwikkelaars van de partij die je hebt gekozen vaak tegen een vergoeding maatwerk leveren. Succesvol ondernemen met een webshopEen webshop runnen is leuk, maar het is niet voor niks dat een groot deel van de ondernemingen binnen een korte tijd weer stopt. Dat er meer bij komt kijken dan alleen een digitale winkel te openen, dat weten de meeste mensen wel. Maar hoe zit het met gevonden worden op internet? Probeer je zo hoog mogelijk te komen in de zoekresultaten met seo of ga je adverteren? En hoe bind je klanten aan je? Jezelf onderscheiden lijkt de oplossing. Klantenbinding is in deze tijd heel belangrijk. Want voor jou zijn er tig vergelijkbare aanbieders. Maar wanneer klanten je kennen en vertrouwen en weten waar je mee bezig bent, dan zijn ze opeens veel sneller geneigd om iets bij je te bestellen. Klanten moeten aan je denken op het moment dat ze iets zoeken dat jij ook verkoopt. Je moet in het rijtje zitten van shops waar ze wel eens kijken of zelfs bestellen. Top of mind komen bij die klanten is door jezelf te laten zien en in hun social media te verschijnen. Je laat zien waar je mee bezig bent, dingen achter de schermen en op die manier leren ze je producten kennen en jou als persoon. Vertrouwen en connectieDat geeft vertrouwen en ze leren je als het ware kennen. Op die manier voelt het ook niet als verkopen. Je warmt ze in een hele lange periode op en hoeft op het moment van aankoop dan veel minder moeite te doen. Ze weten al dat je een betrouwbare leverancier bent en dan gaan ze minder vergelijken op dingen als prijs. Je hebt een stapje voor bij ze. Een webwinkel beginnen is leuk, spannend en ontzettend veel werk om echt succesvol te zijn. Je moet je klanten tevreden houden, je personeel als je dat hebt, Google (wat die kunnen voor een heleboel trafiic zorgen). En daarbij wil je er ook nog een fijne boterham aan verdienen. Al die dingen samen zorgen ervoor dat je het niet moet onderschatten. Maar zet je die stap, ga er dan ook vol voor. Dan zal je zien dat het zelfde persoonlijke contact dat je met je klanten in je winkel hebt, je die ook online kan voortzetten.
|
