Je werkplek hoort in iedere organisatie een veilige omgeving te zijn. Daarbij draait het om psychische veiligheid en lichamelijke veiligheid. Helaas komt het voor dat de veiligheid op de werkvloer door ongewenste omgangsvormen wordt geschaad. Ongewenst gedrag op het werk kan leiden tot uitval en valt onder psychosociale arbeidsbelasting. Je bent als werkgever verantwoordelijk voor werknemers die zich gepest, gediscrimineerd of geïntimideerd voelen. Als een van je werknemers het slachtoffer wordt van ongewenst gedrag, is er een mogelijkheid om een gekwalificeerde persoon in te schakelen. Deze persoon kan de medewerker in kwestie opvangen en begeleiden. Het kan namelijk zo zijn dat door ongewenste omgangsvormen medewerkers uitvallen. Dit is natuurlijk vervelend en ontzettend kostbaar. Jij bent als werkgever immers verantwoordelijk voor het ziekteverzuim en de re-integratiekosten van de medewerker. Het aanstellen van een externe vertrouwenspersoon kan veel toestanden voorkomen. In dit artikel leggen we uit wat een externe vertrouwenspersoon precies is en geven we constructieve oplossingen waaraan deze persoon kan bijdragen. Wat kan de externe vertrouwenspersoon voor je werknemer en organisatie betekenen?• Zorgen voor een vertrouwelijke setting; • Opvangen en begeleiden van de werknemer die het slachtoffer is van ongewenst gedrag; • Op zoek gaan naar constructieve oplossingen met het slachtoffer; • Voorlichting geven over ongewenst gedrag op de werkvloer, Zo geeft dit een bijdrage aan het voorkomen en bespreekbaar maken van ongewenst gedrag. Constructieve oplossingenAls er een melding wordt gedaan van ongewenst gedrag zal de externe vertrouwenspersoon ervoor zorgen dat de medewerker in kwestie wordt opgevangen en begeleid. De gecertificeerde vertrouwenspersoon heeft een opleiding gevolgd, helpt het slachtoffer in een vertrouwelijke setting en heeft een geheimhoudingsplicht. Samen met de werknemer gaat de vertrouwenspersoon op zoek naar oplossingen. Daarbij speelt vooral de medewerker zelf een actieve rol en houdt die in alle gevallen de regie. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is niet bij wet verplicht, maar het is wel verstandig om te doen. Hiermee voorkom je dubbele petten, omdat jij verantwoordelijk bent voor werknemers die zich gediscrimineerd, gepest of geïntimideerd voelen en zich daardoor onveilig voelen. Daarnaast is het wettelijk verplicht om risico’s zoals deze zoveel mogelijk tegen te gaan. De werknemer die de melding doet beslist wat er met de klacht gebeurt. Dat is te allen tijde vertrouwelijk. De externe vertrouwenspersoon brengt in kaart wat de medewerker met de melding duidelijk wil maken en onderzoekt wat nodig is om tot een oplossing te komen. Als de medewerker wil dat er concrete stappen worden gezet, schuilt de oplossing vaak in het confronteren van de persoon die zich schuldig maakt aan het ongewenste gedrag. Intensieve en persoonlijke begeleidingHet is mogelijk om via Xs2more een externe vertrouwenspersoon aan te nemen. Zoals de naam al zegt, biedt deze organisatie meer. Denk hierbij op het gebied van re-integratie bij arbeidsongeschiktheid, het voeren van bezwaar en beroep bij arbeidsongeschiktheid en het uitvoeren van de ziektewet voor de eigenrisicodrager. De werknemers van Xs2more doen meer. Ze zijn onder andere vakkundig, gedegen en snel. De begeleiding is intensief en persoonlijk en de expertise-onderzoeken zijn grondig. |
https://www.xs2more.nl/externe-vertrouwenspersoon/ |
