Bedrijventrefpunt
Image default
Bedrijven

Zo zorg je ervoor dat een poster de gewenste indruk maakt

Het vormgeven van een poster geeft je de mogelijkheid om alle kanten op te gaan. Deze fysieke reclamevorm is nog altijd ontzettend populair om uiteenlopende soorten informatie te delen en is daarom een vast onderdeel van het straatbeeld. Wil je weten welke aspecten een belangrijke rol spelen bij het ontwerpen van een poster? Maak dan kennis met de volgende tips. 

Stem het ontwerp af op de doelstellingen 

Wil jij posters of stickers drukken om je marketingmix aan te vullen? Bedenk dan goed welke formaten, uitstraling en kwaliteit het best past bij de opgestelde doeleinden. Op deze manier voorkom je dat je onnodige kosten maakt en zorg je ervoor dat je fysieke marketingstrategie een succes wordt! 

 

Om je doelstellingen in kaart te brengen, vraag jezelf af of je een motiverende, adverterende of informerende boodschap wilt achterlaten. Op basis van deze informatie geef je stapsgewijs meer invulling aan je ontwerp en kan je beter kiezen welke typografie, afbeeldingen en kleurstijlen het beste passen bij het beoogde doel. 

Focus op de leesbaarheid 

Als je aan de slag gaat met een posterontwerp, dan is het rekening houden met de leesbaarheid van de poster een van de belangrijkste factoren. Doorgaans kan je drie verschillende lagen gebruiken om een boodschap daadwerkelijk bij de ontvanger te krijgen. 

 

  • Kop

De kop is vrijwel het belangrijkste en grootste tekstelement in het ontwerp. De kop is doorgaans een aanvulling op het betreffende kunstelement van de poster en heeft als doel om de meest relevante informatie over te brengen. De kop wordt gebruikt om de aandacht te trekken en moet dus interessant genoeg zijn om meer tijd te kunnen vragen van de ontvanger. 

 

  • Bijzonderheden 

Wanneer de kop de aandacht heeft getrokken van de ontvanger, dan kan er belangrijke informatie worden gegeven aan degenen die geïnteresseerd zijn. Denk hierbij aan de benodigde informatie die de lezer nodig heeft om te doen wat je van hem verwacht. Zorg ervoor dat deze gegevens beknopt weergegeven zijn en in duidelijke lijn of in contrast zijn met de kop. 

 

  • Het kunstelement

Het kunstelement heeft als doel om emoties en gevoelens op te wekken van de ontvanger. Kleurrijke afbeeldingen zijn in staat om een bepaald gevoel aan te spreken.  Zo wordt de kleur blauw doorgaans geassocieerd met vrijheid, verbeeldingskracht, gevoeligheid en intuïtie. Dit terwijl rood juist meer gevoelens oproept die te maken hebben met vertrouwen, opwinding en energie. Afhankelijk van het doel van je poster kun je kleuren en afbeeldingen dus inzetten om een bepaalde indruk te maken.