Bedrijventrefpunt
Image default
Adverteren

Hoe maak je goed reclame als startup

Een goede reclame kan jouw startup net dat ene zetje geven die het nodig heeft om van de grond te komen en door te breken bij de doelgroep. Zo een campagne hoeft minder duur te zijn dan je zelf in de eerste instantie verwacht. Lees hieronder hoe je jouw ebdrijf goed bij de doelgroep brengt.

Stel concrete doelen op

Maak je doelstelling en boodschap zo concreet mogelijk. Wat wil je met je campagne duidelijk maken aan je doelgroep? Probeer de boodschap kort maar krachtig te maken. Less is more. Tegelijkertijd moet je de advertentie uitdagend en onderscheidend maken, zodat potentiële klanten geprikkeld worden om een kijkje op jouw website te nemen of bij de winkel langs te gaan.

Bepaal de juiste doelgroep voor je onderneming

Doelgroepen kn je specificieren in drie verschillende soorten variabelen: Geografische variabelen, zoals je woonplaats e.d., Socio-economische variabelen, zoals je leeftijd, geslacht en samenlevingsvorm en psychografische variabelen, zoals je attidudes en opinie. Stel een persona op voor je doelgroep, op die manier kan je proberen alle variabelen vast te stellen en enigsins in de huid te kruipen en te doorgronden hoe de doelgroep benaderd moet worden.

Blend je in de menigte

Het is belangrijk dat je reclameboodschap wordt overgebracht en dat deze blijft hangen bij de doelgroep. De consument is toch geneigd om de opvallendere reclames te onthouden. Hier is lef wel iets waarover je moet beschikken om niet met het gemiddelde mee te gaan. Ook moet je wel de volle 100 geven, ongeacht je keuze. Als je een campagne halfslachtig uitvoert zal het al gauw tegen je werken. Kleinere aspecten van je campagne kunnen ook simpel gehouden worden. Bijvoorbeeld: je kan glazen bedrukken en die achterlaten op plekken waar je doelgroep komt, zoals evenementlocaties en dergelijke. Op die manier zal je doelgroep subtiel maar frequent worden blootgesteld aan je boodschap

Kies de juiste frequentie

De kosten voor een reclame uiting lopen vaak uit een. Heb je het budget niet om het vaak op tv uit te zenden? Kies dan voor een medium waar je het wel frequent kan doen. Denk maar aan bijvoorbeeld een radio reclame of een Facebook campagne. Want: hoe vaker (potentiële klanten worden blootgesteld aan jouw boodschap, hoe meer het blijft hangen. Wel moet je in je achterhoofd houden dat een startup of een nieuw merk wel wat meer tijd nodig heeft om bekendheid te vergaren en dat het effect zichtbaar wordt.